
Základy EET už máte možná v malíčku. Víte, že musíte evidovat tržby přijaté v hotovosti, platební kartou, šekem, apod. Ale víte, jak si v rámci EET poradit s přijímáním kaucí a záloh? Pojďme se společně podívat na to, kdy evidovat musíte a kdy si naopak s EET nemusíte lámat hlavu.
1) KAUCE
Kauce je peněžitá jistota, kterou zákazník skládá pro případ poškození, zničení či ztráty věci.
PŘIJETÍ KAUCE
Kauce není vaším podnikatelským příjmem. Proto ji primárně nemusíte v rámci EET nijak evidovat.
POŠKOZENÍ, ZNIČENÍ ČI ZTRÁTA VĚCI
Kauci musíte evidovat jen v případě, že zákazník zapůjčenou věc nevrátí v pořádku a vy si ponecháte kauci v částečné či plné výši. Zaevidujete pouze částku, kterou zákazníkovi vyúčtujete za poškození, zničení či ztrátu půjčené věci.
Příklad: Podnikatel pronajímá apartmán v Krkonoších. Od zákazníka přijme kauci v hotovosti ve výši 6 000 Kč. Během pobytu dojde k poškození vybavení apartmánu (rozbitý stůl). Podnikatel si za zničený stůl ponechá 4000 Kč ze zaplacené kauce a 2000 Kč vrátí zpět zákazníkovi. V rámci EET je podnikatel povinen zaevidovat 4 000 Kč.
KAUCE UHRAZENÁ PŘEVODEM NA ÚČET
V případě, že kauci obdržíte převodem na bankovní účet, není třeba ji v rámci EET nijak evidovat. A to ani v případě poškození, zničení či ztráty. Elektronická evidence se vždy týká pouze plateb v hotovosti, platební kartou či jiným způsobem podle metodiky EET.
2) ZÁLOHY A DOPLATKY
V některých případech můžete od zákazníka vyžadovat částečnou platbu předem (zálohu) a poté doplatek do výše celkové ceny. Jak spolu tyto dvě platby souvisí a jak je zaevidovat?
DVĚ SAMOSTATNÉ PLATBY
Z pohledu elektronické evidence tržeb přistupujeme k platbě zálohy a doplatku jako ke dvěma samostatným platbám, které spolu nijak nesouvisí. Datová zpráva odesílaná na finanční správu žádné informace tohoto charakteru neobsahuje.
Jediným kritériem je, zda platba proběhla v hotovosti, platební kartou či jiným způsobem podle metodiky EET.
Příklad: Zákazník zaplatil zálohu převodem na bankovní účet a doplatek provedl na místě v hotovosti. V rámci EET zaeviduje podnikatel pouze doplatek v hotovosti.
ELEKTRONICKÁ EVIDENCE V HELLOCASH
Už je vám jasné, jak naložit s elektronickou evidencí kaucí, záloh a doplatků? Ještě však nejste rozhodnuti, jaký budete používat software pro elektronickou evidenci tržeb? Nebo uvažujete o změně zvoleného řešení?
Vyzkoušejte uživatelsky jednoduchý pokladní software pro EET – helloCash. V základní verzi je zdarma a můžete ho používat na vašem notebooku, chytrém telefonu či tabletu!
Získejte více informací na www.hellocash.cz, zákaznické lince: +420 226 289 900 nebo na info@hellocash.cz. Nebo helloCash nezávazně vyzkoušejte.