
Co dělat, když vracíte zákazníkovi peníze v rámci reklamace? Nebo jak postupovat, když uděláte chybu při zadávání tržby do systému EET? Víme, jak si s těmito situacemi jednoduše poradit!
ZAEVIDOVÁNÍ TRŽBY SE ZÁPORNOU HODNOTOU
Základní pravidlo v případě zrušení již zaevidované tržby v rámci EET zní jednoduše: do systému EET odešlete danou částku se znaménkem mínus.
Tímto způsobem můžete vyřešit situace jako jsou:
- reklamace,
- vrácení zboží,
- chybné zadání částky do systému.
Příklad:
Pojďme si ukázat storno v praxi v pokladním systému helloCash: Zákazník Karel Novák si u nás zakoupil sportovní čelenku v hodnotě 550 Kč a teplákovou soupravu za 1200 Kč.
Storno celého dokladu
Panu Karlovi bohužel výběr oblečení neschválila doma manželka a přišel oba kusy oblečení další den vrátit.
V pokladním systému helloCash otevřeme sekci Spravovat doklady a jednoduše použijeme tlačítko Stornovat. Stornujeme tak celý doklad.
Storno pouze některých položek dokladu:
V případě, že by se manželce pana Karla nelíbila pouze sportovní čelenka, ale teplákovou soupravu si ponechá – tzn. potřebujeme stornovat pouze jednu položku, můžeme postupovat různými způsoby:
- Použijeme funkci Rychlé zadání a mínusovou částku zadáme s libovolným popisem (např. vrácení zboží).
- Vystavíme novou účtenku na vracené zboží (sportovní čelenku) s množstvím -1.
STORNO TRŽBY OBDRŽENÉ PŘEVODEM NA ÚČET
Ale co když nám zákazník zaplatil převodem na účet a my mu teď vracíme peníze v hotovosti? V tom případě vrácení peněz neevidujeme. Pokud však tuto transakci přeci jen zaevidujeme – nehrozí nám za to ze zákona žádný postih.
Stejně tak, pokud zákazník zaplatil v hotovosti, ale my mu vracíme peníze převodem na účet – také neevidujeme.
STORNA ANI OPRAVY SE V EET NEPÁRUJÍ S PŮVODNÍ TRŽBOU
V rámci EET nejsou storna a opravy s původní tržbou nijak spárovány – tzn. v odesílaných datových zprávách není žádný údaj, který by je propojoval. Vystupují jako samostatné transakce.